Dla większości kierowców hasło „EGR” kojarzy się z kłopotami. Po pierwsze kłopotami z samochodem, który nagle zaczyna pracować gorzej. Po drugie z kłopotami finansowymi bo nowy zawór to zazwyczaj koszt od kilkuset złotych do nawet ponad tysiąca. Czasem potrzebna jest również wymiana innych elementów współpracujących z zaworem takich jak: chłodnica spalin czy termostat, wtedy rachunek w warsztacie może wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Czy jednak zawsze musi się tak kończyć? Co kierowca może zrobić profilaktycznie, żeby uniknąć czkawki finansowej? O tym, w dalszej części artykułu.
Jego zadaniem jest kierować część spalin z powrotem do układu dolotowego a więc do komory spalania. Mówiąc krótko, dzięki systemowi układ wydechowy w samochodzie ma emitować mniej zanieczyszczeń do atmosfery i spełnić ciągle podnoszone normy spalania. Praca samego zaworu EGR o którym wspominaliśmy na początku ma za zadanie otwierać i zamykać przepływ spalin w odpowiednim momencie pracy silnika i na odpowiedni czas. Momentem i czasem otwarcia zaworu zawiaduje sterownik silnika. Sadze ze spalin oraz drobiny oleju krążące w układzie np. z odpowietrzania skrzyni korbowej czy nieszczelności turbosprężarki tworzą tzw. nagar, który z czasem gromadzi się w zaworze EGR czy kolektorze. Jest to naturalny proces pracy silnika, jednak po dłuższym czasie nagaru jest tak dużo, że prowadzi to do zablokowania zaworu a finalnie do jego awarii.
Niestety w nowoczesnych samochodach pierwsze objawy gromadzenia się nagaru są niewyczuwalne dla kierowcy. Odczujemy skutki nagromadzenia zbyt dużych jego ilości dopiero wtedy kiedy będzie już za późno dla samego zaworu lub pozostałych podzespołów. Bardzo dobrze sprawdza się w tym przypadku profilaktyka, zgodnie z powiedzeniem „Lepiej zapobiegać niż leczyć”. Profilaktyka oznacza kontrolę działania EGR w warsztacie samochodowym i jego systematyczne czyszczenie co 40000-60000km. Takie działanie potrafi znacznie wydłużyć żywotność całego układu recyrkulacji spalin jak i w konsekwencji samego silnika. Jest przy tym znacznie tańsze. Za usługę czyszczenia zaworu w warsztacie samochodowym kierowca zapłaci od 150zł do 300zł. Polecamy ten sposób dbania o swój samochód oraz swój portfel.
Małgorzata